「クリスチャン・ディオール、夢のクチュリエ」で圧巻を味わう。(愛知県名古屋市千種区姫池通 古美術買取 古美術風光舎)
2023.04.06
みなさまこんにちは、スタッフYでございます。
朝からここ名古屋はしとしとと雨がふっております。
さきほど通勤途中ですが、横断歩道を傘をさした親子三人が横断しておりました。よくみておりますと、小さな体にはまだ大きく真新しいランドセルを背負った可愛らしい一年生とそのご家族のようです。今日はここ名古屋市の公立小学校の入学式のようでして、ご入学されたみなさん本日はおめでとうございます。
その女の子、自分の好きな色のランドセルを選んだのでしょうかランドセルは水色でありました。足取りが歩いてるといいますか踊っておりまして、今日を楽しみに待っていたのでしょうね。
校門近くになりますと、その女の子のほかにもカラフルなランドセルのたくさんの新入生が意気揚々と校門にむかっておりましして校門付近が一気にカラフルに。最近のランドセル、こんなにも色が選べるなんて羨ましいですね。
それにしても偶然にも新入生のみなさんがランドセルを背負って校門を初めてくぐるという人生におけるハレの記念すべきショットに立ちあえるとは、今日は朝からいい気分でありました。これからそのランドセルと共に学校でいろんな経験をしてほしいものですね。
そんな気分の中、本日は先日訪れた「クリスチャン・ディオール、夢のクチュリエ」の呟きます。
一言で言いますとすべてにおいて「圧巻」でありました。
この展覧会は、パリ装飾芸術美術館での成功に続き、ロンドン、ニューヨークと世界を巡回しておりまして、日本では2022年12月21日(水)- 2023年5月28日(日)東京都現代美術館で開催されております。人気の展覧会でして私もやっと参戦することができました。
誰もが知ってるあのハイブランド「DIOR」。はじまりは1946年、パリのモンテーニュ通り30番地にて創業したメゾン「クリスチャン ディオール」からであります。
世界的なオートクチュールのメゾンの先駆けとなり、数々のコレクションやアクセサリーをとおしてファッションの歴史を塗り替えてきました。75年以上にわたるディオールの軌跡を回顧する今回の展覧会は、日本との真摯かつ貴重な絆を称える特別な展覧会でもあり建築家、重松象平氏が日本文化へのオマージュとしてデザインした新しい空間演出を手掛けていたり、フロランス・ミュラー氏のキュレーションにより再考案されたこの回顧展では、創設者クリスチャン・ディオールが影響を受けた芸術から、彼の庭園に対する愛、豪華な舞踏会の魔法、ディオールのコレクションに最初から影響を与えていた日本の豊かな創造性への魅力など、素晴らしい発見を伴う75年を超える情熱がギュッと詰まっておりました。
「ニュールック」の永遠の象徴である「バー」スーツをはじめとし、過去から現在までのアクセサリーやオートクチュール モデルの数々。クリスチャン・ディオール、そしてイヴ・サン=ローラン、マルク・ボアン、ジャンフランコ・フェレ、ジョン・ガリアーノ、ラフ・シモンズ、マリア・グラツィア・キウリといった後継者である歴代のクリエイティブ ディレクターたちの考案した作品も公開されております。
また、東京都現代美術館が所蔵する貴重な作品や、日本人写真家・高木由利子氏が本展およびポスターのために撮り下ろした写真など魅力的な作品が展示されていたり、クリスチャン・ディオールの先見性を受け継ぎ、「ディオール レディ アート」や、「レディ ディオール アズ シーン バイ」などで再解釈されたバッグ「レディ ディオール」、「ミス ディオール」、「ジャドール」といった、フレグランスの世界など、ディオールの歴史と絶え間ない創意工夫の賜物である斬新なアイコンも展示されており、とにかく美術館いっぱいにディオールの世界観が詰まっておりました。
そんなクリスチャン・ディオール(1905年~1957年)ですが、実は当初クチュリエ(仕立屋)ではなく芸術家を志してたそうです。20代の頃に経営したギャラリーでは、ピカソやブラック、マティスなどの作品を展示していたといいます。その芸術的感性がメゾン創業後も発揮されたことはなるほどと思わせるところが諸所見当たります。
1947年、最初のオートクチュールコレクション「ニュールック」を発表し、生地をふんだんに使用し、曲線美を極めたファッションは、ミリタリールックが主流だった終戦直後のファッション界に衝撃を与え、大ブームを巻き起こします。
また、本展はパリ装飾芸術美術館をはじめ、ロンドンのヴィクトリア&アルバート美術館、上海のロング・ミュージアム(西岸館)、ニューヨークのブルックリン美術館などを巡回した国際展でして、東京展の見どころのひとつが、日本との関係に着目した「ディオールと日本」であります。
こちらは、SUZURKA-SAN(スズルカ – サン)ジョン・ガリアーノ for Christian Dior 2007年春夏オートクチュールコレクション 刺繍とペイント入りのリネン コート。(ディオール ヘリテージ コレクション(パリ)所蔵)デイオールが感じ取った日本のイメージでしょうか、彼がクチュリエではなく芸術家であったっことが伝わりますね。このような「北斎の波」に魅了された芸術家は多いのですが、彼にとっては生地こそそれを表現できるキャンバスであったのでしょうね。
それにしても、どの作品からもディオールが日本文化を愛してやまなかったことは大変伝わります。また、1953年には鐘紡や大丸と契約を結び、ディオールの型紙で服を仕立てる権利を提供したり、同年帝国ホテルでファッションショーを開催したりと、彼にとって日本はお気に入りのインスピレーションの宝庫の国だといったところでしょうか。
他にも展示会場では、長年にわたる「ディオールと日本の絆」を称えて、日本文化からインスピレーションを得たコレクションが一堂に会します。とにかく出展作品が多いので、ゆっくりみておりますと、とにかく時間が足りません…。
また、1957年にディオールが亡くなると、メゾン ディオールは後継者のクリエイティブ・ディレクターに受け継がれていきます。会場ではイヴ・サン=ローラン、マルク・ボアン、ジョン・ガリアーノなど6人の後継者が考案した作品を、現在から過去へとさかのぼって展示しており、ディオールの世界観を宿しながらも、それぞれのクリエイティブ・ディレクターの個性も存分に感じられる作品も多く展示されておりますよ。本当に、作品数が多いんですよ。
そしてですね、今回ここに来られた方みなさんこの目で観たいと思ってるでしょう。
建築家・重松象平さんが手がけた空間演出が、鑑賞体験をより特別なものにしてくれております。展示空間に足を踏み入れた瞬間、その美しさとダイナミックさと演出の世界に度肝を抜かれる人も少なくないこの演出。
特に、高さ約20メートルの空間に夜会用ドレスがずらりと並ぶ「ディオールの夜会」に圧倒。夜空のように移り変わるプロジェクションマッピングが様々に変化し、ドレスの美しさをさらに引き立てています。
このダイナミックさは実際に観ないとなかなかお伝えするのが難しいのですが、空間の大きさとプロジェクションマッピンと夜会の世界に引き込まれ、しばし眺めている方が多かったです。
その他、日本庭園をイメージした展示スペースでは天井からは、藤の花の切り絵が無数に垂れ下がります。鏡の上にふわりと立ち並ぶドレスは、まるで水面に浮かんでいるかのように表現していたり、別世界に迷い込んだような気持ちになります。
また、洋服のデザインのお勉強されている方は興味深い「トワル」(オートクチュール仕立てのための試作品)が並ぶ展示室や、壁から天井までを「レディ ディオール」などが埋め尽くす展示室も印象的でありました。
その充実の展示内容と作品数そして圧倒的な世界観とで会場を出た瞬間に呆然としてしまうほどでありました。そして、75年以上にわたってそして現在もディオールが人々にもたらしてきた「夢」「憧れ」「希望」がこの美術館いっぱいに凝縮され、すべてにおいて圧巻でありました。
5月末までの会期ですので、これは行くしかないでしょう。
それでは、ごきげんよう。
Hello everyone, this is Staff Y.
It has been raining here in Nagoya since this morning.
On my way to work a few minutes ago, I saw three parents and their children crossing the street with umbrellas in the crosswalk. Upon closer inspection, they appeared to be a cute first grader and his family, carrying brand-new school bags that were still too big for their small bodies. Yes, it seems that today is the entrance ceremony for public elementary schools here in Nagoya City, and I would like to congratulate all the students who have enrolled today.
The girl’s school bag was light blue, as if she had chosen her favorite color. She must have been looking forward to this day, because her steps were walking or dancing.
As we approached the school gate, the girl and many other new students with colorful school bags were heading for the school gate with great enthusiasm, making the area around the school gate colorful at once. I envy the school bags available in so many colors these days.
It was a great feeling this morning to be able to witness the momentous moment in the life of new students as they passed through the school gate for the first time with their school bags on their backs. I hope that from now on they will have many experiences at school with their school bags.
In such a mood, today I would like to share with you a few words about “Christian Dior, Couturier of Dreams,” which I visited the other day. In a word, everything was “breathtaking.
Following the success of this exhibition at the Musée des Arts Décoratifs in Paris, it is now touring around the world, including London and New York, and will be held in Japan from December 21, 2022 (Wed) to May 28, 2023 (Sun) at the Museum of Contemporary Art Tokyo. It is a popular exhibition, and I was finally able to participate.
Everyone knows the high brand “DIOR”. It all started in 1946 with the establishment of the maison “Christian Dior” at 30 rue Montaigne in Paris. This retrospective of over 75 years of Dior’s history is a special exhibition that honors the brand’s sincere and precious ties with Japan, and is also a tribute to Japanese culture by architect Shohei Shigematsu. Curated by Florence Müller, the retrospective will explore the art influences of founder Christian Dior, his love of gardens, the magic of a sumptuous ball, and the richness of the Japanese culture that has influenced the Dior collection from the very beginning. The retrospective was packed with over 75 years of passion accompanied by wonderful discoveries, from the art that influenced Christian Dior, his founder, to his love of gardens, the magic of a sumptuous ball, and his fascination with the rich Japanese creativity that influenced his collections from the beginning.
The “bar” suit, the eternal symbol of the “New Look,” as well as accessories and haute couture models from the past to the present. Each of the creations conceived by Christian Dior and his successors, Creative Directors Yves Saint Laurent, Marc Boin, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons, and Maria Grazia Chiuri, are now on display. The Museum of Contemporary Art Tokyo will also be exhibiting a collection of the works of the past creative directors.
In addition, there are also some fascinating works on display, including rare pieces from the collection of the Museum of Contemporary Art Tokyo and photographs taken by Japanese photographer Yuriko Takagi for this exhibition and poster, as well as a number of works that inherited Christian Dior’s visionary spirit and reinterpreted it in “Dior Lady Art” and “Lady Dior as scene by The museum will also showcase Dior’s history and innovative icons that are the result of his constant ingenuity, such as the world of fragrances, including Lady Dior, Miss Dior, and J’adore, bags reinterpreted in the “Lady Dior as scene by” and “Lady Dior as art” series.
In any case, the entire museum was filled with Dior’s worldview.
Christian Dior (1905-1957) was not a couturier (tailor) at first, but an artist, and the gallery he ran in his 20s exhibited works by Picasso, Braque, Matisse, and others. It is not surprising that his artistic sensibility continued to be demonstrated after the founding of the Maison.
In 1947, the Maison presented its first haute couture collection, “New Look,” which used an abundance of fabrics and extreme curvaceousness, creating a huge boom that shocked the fashion world immediately after the end of the war, when military looks were the mainstream.
This international exhibition toured the Musée des Arts Décoratifs in Paris, the Victoria and Albert Museum in London, the Long Museum (West Bank) in Shanghai, and the Brooklyn Museum in New York, among others. This is a linen coat with embroidery and painting by SUZURKA-SAN John Galliano for Christian Dior 2007 Spring-Summer Haute Couture Collection. (Collection of the Dior Heritage Collection, Paris) This is probably the image of Japan that Dior perceived, and it shows that he was an artist, not a couturier. Many artists have been fascinated by Hokusai’s waves, and perhaps the fabric was the canvas on which he could express this fascination.
Nevertheless, all of Dior’s works show his great love for Japanese culture. In 1953, he signed contracts with Kanebo and Daimaru, offering them the right to tailor clothes from Dior’s patterns, and in the same year he held a fashion show at the Imperial Hotel.
Other collections inspired by Japanese culture will also be on display in the exhibition hall, in honor of the longstanding “bond between Dior and Japan. There are so many pieces on display that if you take your time, you won’t have enough time to see them all….
After Dior’s death in 1957, the Maison Dior was passed on to his successor, the Creative Director. The works created by six successors, including Yves Saint-Laurent, Marc Boin, and John Galliano, are on display at the exhibition, going back in time from the present to the past. There are so many works. There really are a lot of works.
And, as I’m sure everyone who comes to this exhibition wants to see it with their own eyes, I’d like to introduce to you the work of architect Shohei Shigematsu.
The spatial design by architect Shohei Shigematsu makes the viewing experience even more special. The moment you step into the exhibition space, you will be struck by the beauty, dynamism, and production world of this production.
Particularly overwhelming is the “Dior’s Night Party,” a 20-meter-high space lined with evening gowns. The projection mapping, which shifts and changes in various ways like the night sky, further enhances the beauty of the dresses.
It is difficult to describe the dynamic nature of this exhibition without seeing it in person, but many visitors were drawn into the world of the large space, the projection mapping, and the Night Party and lingered for a while to watch.
n the other exhibition space, which was designed to resemble a Japanese garden, countless cutouts of wisteria flowers hang from the ceiling. Dresses standing softly on mirrors are represented as if they were floating on the surface of the water, and visitors feel as if they have wandered into another world.
The exhibition room with “toile” (prototypes for haute couture tailoring), which is interesting for those who study clothing design, and “Lady Dior” covering the walls and ceiling, were also impressive.
The richness of the exhibits, the number of works, and the overwhelming world view left visitors stunned as soon as they exited the exhibition hall. The “dreams,” “longings,” and “hopes” that Dior has brought to people over the past 75 years and continues to bring today are condensed throughout the museum, and everything about it was breathtaking.
The exhibition will be open until the end of May, so you have no choice but to go.
Have a good day.
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