イサム・ノグチ展に行きたいです。(愛知県名古屋市千種区姫池通 骨董買取いたします 古美術風光舎名古屋店)
2021.07.11
みなさまこんにちは。スタッフYです。
ここ古美術風光舎名古屋店のスタッフ全員いえいえアート好きの総意だと思いますが、このところ美術館生活が本当に足りていないということ。ここ1,2年思ったように美術館生活ができないことに、こんなにも辛いといいましょうか、喪失感が否めないことを再認識されたかたも多いのではないでしょうか。
かく言う私も、SNSや映像、本などでごまかしてはみるのですが、やっぱり足を運んで、あの環境、あの空間、あの閑寂な世界のなかで鑑賞したいぞ。が、本当のところでして、いつか来るであろう美術館生活に向けて、ここ1,2年はしっかりと予習を致している次第です。
ですが、私の美術館生活の不足を埋めてくれるように、たまに都内在住の姪っ子が美術館情報を私に送ってきてくれたりしてくれます。その際に、若い人の興味や感性もおすそ分けしてくれますので、いつも楽しみにしているのですが、都内は生活の中に美術館や展覧会やアートに溢れていて、本当に羨ましい環境ですね。ここのところ人数規制や休館もありますが、予約をすれば混みの状態も回避できますので、逆に以前のような入館に2時間待ちのような状態がなくなり、鑑賞する側としてはよかったのでは、と思うところもあります。
前述はさておき、今回送られてきましたのは、現在東京都美術館にて開催されております、展覧会「イサム・ノグチ発見の道」展に行ってきたよ、との報告。少しですがご紹介いたしますので、鑑賞に行けない皆さま、ここで私と一緒に行った気になりましょう。
20世紀を代表する芸術家のひとり、イサム・ノグチの彫刻の真髄に迫る特別展「イサム・ノグチ 発見の道」
が東京都美術館で開催されております。
彫刻、舞台芸術、家具、ランドスケープデサインなどの大きな足跡を残したイサム・ノグチ(1904〜1988)は、20代で彫刻家コンスタンティン・プランクーシと出会い、その ヴィジョンに影響を受けたノグチは、自然と通底する抽象のフォルムが生み出す世界を、生涯かけて追い求めてきました。
そのデザインは、今でも色あせることのない、どことなく、新しいような懐古的であるような。そんな彼の作品のルーツは、彼自身のルーツからも垣間見ることができる気が致します。
日本人の父とアメリカ人の母のあいだに生まれたノグチは、東西のあいだでアイデンティティの葛藤に苦しみながら、独自の彫刻哲学を打ち立ていきます。そして戦争によって、両親の祖国が互いに敵国になるという痛恨事を経験し、平和への強い願いを込めた作品も残していております。
また、建築家との協働など幅広く活動しながら、師ブランクーシの教えを指針に、一貫して彫刻家であり続けたノグチでしたが、彼のルーツは両国にまたがっていることの意味合いもあるのでしょうか、ニューヨークと香川・高松市牟礼(むれ)町にアトリエを構えます。晩年に精魂を傾けて取り組んだ石の彫刻群は、ノグチの集大成であり、その芸術を体現しております。
本展覧会では、ノグチが石匠の和泉正敏とともにつくり上げた、牟礼の石彫を東京で初めて展示しており、晩年の石の彫刻に至るノグチの「発見の道」を、日本文化への洞察と自身の作品世界への昇華といった様々な造形実験の苦闘とともにたどっております。
そして、ノグチの作品としてご存じの方も多い「あかり」。会場には、国内外の多数の大型作品をはじめ、光の彫刻「あかり」を含むおよそ90件が集結しており、「あかり」150灯を用いたインスタレーションや、折り紙などからインスピレーションを得た金属彫刻のシリーズ、遊具彫刻などの体感型展示も見どころだそうです。
また、今回このイサム・ノグチ展の会場にて、サカナクションのボーカリスト山口一郎さんとのコラボレーション企画として、イサム・ノグチを紐解く新しい形の〝サウンドツアー〟をこれらの作品と共に開催。新しいかたちの融合を発信しております。
当の彼も、実は《あかり》のコレクター。もちろん、イサム・ノグチの作品もコレクションとしてお持ちで、自身の創作活動に少なからずともイサム・ノグチの作品からインスピレーションをもらったといいます。素人からすると、音楽とアートの関係性を問うてしまうのですが、彼は、自分の音楽が数年代先でも評価されるか、自分たちが作る今の時代が50年後どう語られるかを考えるようになったとのこと。なるほど、彼にとっては、音楽もアートも垣根はなく、どちらも「作品」なのですね。
会期:2021年4月24日(土)~8月29日(日)
会場:東京都美術館 企画展示室
住所:東京都台東区上野公園8-36
開室時間:9:30〜17:30(入室は閉室30分前まで)
Hello everyone. This is Staff Y.
All the staff at the antique art Fukosha Nagoya store, I think, is a consensus of art lovers, but the museum life is really lacking these days. I think there are many people who have reaffirmed that it is so painful to be unable to live in a museum as expected for the past year or two, or that a sense of loss cannot be denied. I also try to cheat on SNS, videos, books, etc., but after all I want to go and appreciate it in that environment, that space, that quiet world. However, in reality, I have been preparing for the museum life that will come someday for the past year or two.
However, my niece who lives in Tokyo sometimes sends me museum information so that I can fill the shortage of my museum life. At that time, the interests and sensibilities of young people are also shared, so I’m always looking forward to it, but Tokyo is full of museums, exhibitions and art in my life, and it’s a really enviable environment. There are restrictions on the number of people and the museum is closed these days, but if you make a reservation, you can avoid the crowded state, so on the contrary, the state of waiting for 2 hours for admission like before has disappeared, so it may be good for the viewing side. There are also places where I think.
Aside from the above, this time I received a small report that I went to the exhibition “Isamu Noguchi Discovery Road” currently being held at the Tokyo Metropolitan Art Museum. Will introduce you, so if you can’t go to see it, let’s feel like going with me here.
A special exhibition “Isamu Noguchi’s Path of Discovery” is being held at the Tokyo Metropolitan Art Museum, which approaches the essence of the sculpture of Isamu Noguchi, one of the leading artists of the 20th century.
Isamu Noguchi (1904-1988), who left a large footprint in sculpture, performing arts, furniture, landscape design, met the sculptor Constantin Brancusi in his twenties, and Noguchi was naturally influenced by his vision. Throughout my life, I have pursued the world created by the underlying abstract form. The design is still somehow unfading, new but nostalgic. It can also be touched by his roots.
Noguchi was born to a Japanese father, an American, to his mother. Noguchi establishes his own sculptural philosophy while suffering from identity conflicts between East and West. He experienced the tragedy that his parents’ homelands became enemies of each other due to the war, and he left behind works with a strong desire for peace.
In addition, while working extensively in collaboration with architects, Noguchi continued to be a sculptor based on the teachings of his teacher, Brancusi, but his roots also have implications that it spans both countries. I wonder if I will set up an atelier in New York and Mure-cho, Takamatsu City, Kagawa. The stone sculptures he devoted himself to in his later years are the culmination of Noguchi and embody his art.
In this exhibition, Noguchi’s stone carvings of Murei, which he created with Masatoshi Izumi, a stonemason, are exhibited for the first time in Tokyo. I am following along with the struggles of various modeling experiments such as sublimation to the world of my work.
At this venue, about 90 works including many large-scale works from Japan and abroad, including the sculpture “Akari” of light, are gathered, and the installation using 150 lights of “Akari” and the inspiration from origami etc. The series of metal sculptures I got and the hands-on exhibits such as playset sculptures are also worth seeing.
In addition, at this Isamu Noguchi exhibition venue, a new form of “sound tour” to unravel Isamu Noguchi will be held as a collaboration project with Sakanaction vocalist Ichiro Yamaguchi. We are sending out a new fusion of forms.
He is actually a collector of “Akari”. Of course, he also has Isamu Noguchi’s works as a collection, and it is said that his own creative activities were inspired by Isamu Noguchi’s works. From an amateur’s point of view, he asks the relationship between music and art, but he asks if his music will be appreciated in the years ahead and how the present era they make will be talked about 50 years from now. I started thinking about it. Indeed, for him, there are no barriers between music and art.
He also talks about the charm of “Akari”. “It’s a sense of incongruity. If there is no sense of incongruity, I think that people are not attractive if they are not attractive.” “Akari” is comfortable with symmetrical aesthetics and a combination of different traditions. I’m making a sense of discomfort. He was also fascinated by the trial and error of mixing folk songs with dance music. Now, I feel that new things are always influenced by nostalgic things. In that sense, mid-century is the one that sticks straight to our generation, and I think Isamu’s work is the first. ”
And that.
Isamu Noguchi also has a sense of discomfort in his roots, and when he projects that discomfort into his work and sees the new fusion of works, not only art, but all evolution seems to be a continuation of this discomfort and mixing. Is it? If you become more uncomfortable when you actively notice the discomfort, it’s something that makes you feel uncomfortable these days, but I’m looking forward to the discomfort of the coming era.
Exhibition “Isamu Noguchi: The Road to Discovery]]
Date: April 24th (Sat) -August 29th (Sun), 2021
Venue: Tokyo Metropolitan Art Museum Planning Exhibition Room
Address: 8-36 Ueno Park, Taito-ku, Tokyo
Opening hours: 9: 30-17: 30 (Admission is 30 minutes before closing)
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生活様式の変化とともに、大切なお品を整理されている方も多いことと思われます。
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愛知県名古屋市千種区・骨董 買取
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