本日のゲスト、『大黒天恵比寿』さんです(骨董買取いたします 愛知県名古屋市千種区 古美術風光舎 名古屋店)
2021.05.23
こんにちは。スタッフYです。
ここ名古屋は、梅雨の晴れ間でして、本日はなかなかの暑さです。
本日のゲストは、ここ古美術風光舎名古屋店に鎮座しております、平櫛田中さんの『大黒天恵比寿』です。
平櫛田中(1872~1979)は岡山県井原市に生まれた、近代日本を代表する彫刻家。
本名を倬太郎(たくたろう)と言い、田中家から平櫛家に養子に入ったのち、田中(でんちゅう)と号しました。ですから、養子にいかないようでしたらお名前は、田中田中(たなかでんちゅう)でしたね笑。107歳でその生涯を閉じるまで、明治・大正・昭和の三代に渡って活躍しました。 岡倉天心と西山禾山に思想的な影響を受け、伝統的な木彫技術と西洋の彫塑を学んだ田中の作品は、観る者を引き込む緊張感と、人間味あふれる豊かな創造性を持っています。 なかでも井原地方の古い伝承に基づく《転生》(東京芸術大学大学美術館蔵)や、六代目尾上菊五郎をモデルに約20年の歳月をかけて完成した《鏡獅子》(東京国立近代美術館蔵、国立劇場展観)は、こんにち平櫛田中の代表作として知られています。
平櫛田中の魅力はその作品もさることながらさらには、お人柄にもそれが伝わるあったかいエピソードやこぼれ話がたくさんあります。
たとえば、田中は、大作「鏡獅子」を作成するとき、モデルの六代目菊五郎が公演している歌舞伎座に、25日間通いつめ、いろいろな角度から舞姿を観察しています。納得のいくまで構想をねり、モデルを見つめるときの田中の目のすわり、着眼の厳しさ、的確さは、「まるで踊りの名人の目だね」と菊五郎が語ったというほど。
そして、田中が約20年間かけて制作した大作「鏡獅子」が完成した昭和33年ごろ、東京の三宅坂に国立劇場が作られることになり、この新しい劇場に「鏡獅子」を飾るとふさわしいだろう、と国が2億円で買い上げの話があがりますが、「お金はいりません。この作品は私一人で作ったものではなく、六代目菊五郎さんと2人でこさえたもんです。お金をとったら、あの世で六代目さんに会ったとき、あいさつのしようがないですよ。」と、田中はこう答えて、東京国立近代美術館に寄贈します。故に、近代美術館はこの作品を国立劇場に貸すことになったという逸話。
また、平櫛田中は昭和37(1962)年、文化勲章を授与されます。木彫界の最高峰として認められ、伝達式の日田中は他の受章者とともに皇居に招かれました。その際、天皇陛下は一人一人に親しく声をかけられ、田中には「あなたが一番苦心されたことは、どんなことですか」と、たずねられました。田中は「それは、おまんまを食べることでした」と答えたというエピソードも。
他にも、平櫛田中にまつわるこぼれ話はまだまだたくさんあり、調べていると笑えます。どのエピソードも、その道の大家の先生の言動とは思えぬお話しばかりで、本当の素晴らしき人間とはこの境地にいきつくのか…と思います。平櫛田中のおおらかさ、愉快さ、器の大きさが、ご本人のみならずどの作品にも垣間見ることができ、そこが、勇逸無二の平櫛田中作品の所以なんでしょうね。
平櫛田中の作品は、田中の旧宅と作品を展示している小平市平櫛田中彫刻美術館(5月31日まで休業)や、田中の生誕地である井原市田中美術館(長期休業)などで鑑賞できます。開館いたしましたら、是非いらしてみて下さい。
Hello. This is Staff Y.
Here in Nagoya, it is a sunny day in the rainy season, and it is quite hot today.
Today, Mr. Hirakushi Tanaka’s “Daikokuten Ebisu”, who is sitting here at the Ancient Art Fukosha Nagoya store, is today’s guest.
Hirakushi Tanaka (1872-1979) was born in Ibara City, Okayama Prefecture, and is a representative sculptor of modern Japan.
His real name was Takutaro, and after he was adopted by the Tanaka family to the Hiragushi family, he was named Denchu. So, if you didn’t want to adopt, your name would be Tanaka Tanaka, lol. He was active for three generations in the Meiji, Taisho, and Showa eras until he died at the age of 107. Tanaka’s work, which was influenced by Tenshin Okakura and Kasan Nishiyama and learned traditional wood carving techniques and Western sculpture, has a sense of tension that draws the viewer and a rich creativity full of humanity. Among them, “Reincarnation” (collected by the University Art Museum, Tokyo University of the Arts) based on the old tradition of the Ihara region and “Mirror Lion” (Tokyo National Museum of Modern Art) completed over a period of about 20 years, modeled on the 6th generation Onoe Kikugoro. Kura, National Theater Exhibition) is known as a masterpiece of Hirakushi Tanaka today.
Hirakushi Tanaka’s charm is not only his work, but there are also many warm episodes and spills that convey it to his personality.
For example, when creating his masterpiece “Kyoroshishi,” Tanaka spends 25 days observing the dance from various angles at the Kabukiza Theater, where his model, Onoe Kikugoro 6th, is performing. Kikugoro said that Tanaka’s eyes, the rigor of his eyes, and the accuracy of his eyes when he was convinced by the idea and staring at the model were “like the eyes of a master of dance.” Around 1958, when the masterpiece “Kyoroshishi” produced by Tanaka over about 20 years was completed, a national theater will be built in Miyakezaka, Tokyo, and it is appropriate to decorate this new theater with “Kyoroshishi”. The government said that it would be a purchase for 200 million yen, but “I don’t need money. This work was not made by myself, but by Kikugoro 6th generation and two people. If I take the money, I can’t say hello when I meet the sixth generation in the afterlife, “Tanaka replies and donates it to the National Theater of Japan. Therefore, it is a spillover story that the Museum of Modern Art has decided to lend this work to the National Theater of Japan.
In addition, Hirakushi Tanaka was awarded the Order of Culture in 1962. Recognized as the highest peak in the wood carving world, the transmission ceremony Hidanaka was invited to the Imperial Palace along with other recipients. At that time, His Majesty the Emperor approached each and every one of them, and Tanaka asked, “What was your biggest pain?” There is also an episode in which Tanaka replied, “That was to eat buns.”
There are many other spills about Hirakushi Tanaka, and in each episode you can get a glimpse of how easy and entertaining Hirakushi Tanaka is and the size of the vessel. The time when Hirakushi Tanaka-san’s uniqueness can be seen in every work is probably the reason why Hirakushi Tanaka is unique.
Hirakushi Tanaka’s works can be viewed at the Kodaira City Hirakushi Tanaka Sculpture Museum (closed until May 31) and the Ibara City Tanaka Museum of Art (closed for a long time), where Tanaka’s old house and works are exhibited. I will. Please come and visit us when it opens.
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生活様式の変化とともに、大切なお品を整理されている方も多いことと思われます。
ここ風光舎では、古美術品や骨董品の他にも絵画や宝石、趣味のお品など様々なジャンルのものを買受しております。
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風光舎は、出張買取も強化しております。
愛知県内はもちろん、岐阜県・三重県その他の県へも出張いたします。
どんなにご近所の方でもお伺いできますので、まずはお電話お待ちしております。
愛知県名古屋市千種区・骨董 買取『古美術 風光舎 名古屋店』
TEL:052-734-8444
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