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邪馬台国論争をアップデートしておきます。(愛知県名古屋市千種区姫池通 骨董買取 古美術風光舎名古屋店) 

2021.07.02

みなさまこんにちは、スタッフYです。

本日大雨警報が発令されている地区もおありのようですので、ニュース等の情報に十分注意してお過ごしください。

 

 

 

ここ十数年の間に、歴史教科書の記述が大きく変わっていることをご承知の方も多いでしょうか。聖徳太子は厩戸皇子となり、鎌倉幕府の成立は1192年から1185年になっており、これをそのまま話していると昭和の人確定ですね笑。

 

他分野に比べて変化が少ないと思われがちな歴史の世界ですが、研究の進展によって、新解釈や新事実が次々と発表されています。が、その一方で、日本の歴史には、いまだ解明されていない謎はまだ多数存在しているのも事実ですよね。

 

その中でも、特に一般的な関心や人気が高いとされるのが次の3大テーマ。古代の「邪馬台国」。戦国時代の「本能寺の変」。幕末の「坂本龍馬暗」。これらのミステリー、解明自体にも歴史がありまして、それを探っていくと実に面白のです。今回は、毎度情報が錯綜する「邪馬台国」について、アップデートしていきましょう。

 

古代の日本に存在した国の一つで、女王が治めたという邪馬台国。中国の史書に記載されていますが、それが日本のどこにあったのかいまだによくわからず、さまざまな解釈をもとに各地が名乗りを上げています。その歴史も古く、邪馬台国の場所に関する本格的な論争は江戸時代後期から始まったとあり、新井白石や本居宣長が参戦して明治維新後も論争が続いております。

 

近畿地方にあったとする畿内説、九州中北部にあったとする九州説に別れることが多いですが、文献資料では今のところ「魏志倭人伝」以外に決定的な証拠がなく、遺跡などの発掘調査による論証から証明していかざるを得ないといったところです。また「魏志倭人伝」の記述も正確とはいいがたく、読み方や解釈によって距離や方位などが恣意的に読み取れることも位置議論を白熱させた要因ではないでしょうか。

 

当時の日本はまだ統一国家めいたものが存在しないので、各地にそれぞれ豪族が割拠し、大中小の豪族があるいは覇を競い、あるいは合従連衡を繰り返していたと考えられ、そうした遺跡が各地にあり、これもまた邪馬台国論争を複雑化させてきたのではありますが、これまでの200年くらいかけて諸説紛々出てきているという日本最長のミステリーに認定されそうですね。ここでそれらをすべてご紹介はできませんが、とにかく決め手がないんです、と、失礼ながらもうしあげておきましょうか。

 

邪馬台国だったと証明できる要因は何なのかといったところでも論点が分かれるところですが、例えば卑弥呼が魏と使者を交換していた木簡や印などの証拠が出たり、埋葬品などから明らかに卑弥呼のものとわかる墓があればそれだけで解決しそうなのですが、そうした遺物が都合良く出てくればいいが、残念ながらそんなものは未だ発見されていないのが現状。

 

そこに今回、名古屋大学宇宙地球環境研究所年代測定研究部の研究グループが、奈良県桜井市にある纒向(まきむく)遺跡(三輪山の北西)で2009年に出土したモモの種を調べたところ西暦135〜230年のほぼ100年間に食べられたモモの種だということがわかり、この遺跡と年代の合致する邪馬台国がこの場所にあったのではないかという論証を発表したというのです。要因が、桃の種とは新しい切り口ですね。

名古屋大学のリリースによれば、纒向遺跡の大型建造物跡の土坑から2800個という大量のモモの種が出土していたが、そのうちの12個を放射性炭素年代測定で測定し、12個はほぼ同じ年に土坑に捨てられた可能性が高いことがわかったというのです。

 

生物の寿命の長さにより誤差が生じる可能性があるのですが、モモは1年ごとに果実を作るため、種はその1年だけの試料となり、放射性炭素年代測定に適しているらしいとはなるほどです。これまで纏向遺跡から出土した動植物の遺骸や土器、木製品などで放射性炭素年代測定による調査は行われておらず、保存状態が良く1年ごとの試料として適しているモモを使ったということ。さらに別の研究グループが同じ土坑から出土した2個のモモの種を調べたところ、それらも同じ年代という結果がでたということです。

 

日本を含む東洋文明において、モモという果物は西洋のリンゴと同じように祭事や信仰、呪術の対象として古くから珍重されて、日本でのモモは桃太郎の昔話で有名ですが、モモ信仰の源流は中国にあることは、以前ブログでお勉強したような…。

 

このあたり、モモに関する民俗学的な論争もあり、邪馬台国と同じようにナショナリズムが絡んで複雑で厄介な状態になっているのでしが、モモという植物自体が中国原産であり、モモを食べて不老不死を得た西王母や桃源郷伝説など、モモ信仰が中国由来であることは間違いないありません。『古事記』にある、イザナギノミコトを追ってきたイザナミノミコトにモモを投げつけるというくだりも中国の伝承からの描写と考えられております。 中国でモモ(核果類)が栽培された歴史は6000年以上ともいわれ、やがて日本にも伝えられたのでしょうか、もしも卑弥呼が不老不死の西王母にならってモモを食べていたなら、今回の纒向遺跡で大量のモモの種が出土したこととつなぎ合わせ、また年代も合致することから邪馬台国の場所である可能性が高いという推理。

 

4世紀からと考えられてきた纒向遺跡は、最近の研究により3世紀からのものする説が強く出され、卑弥呼の墓という説の根強い箸墓古墳がありますが、弥生時代から古墳時代にかけての過渡期的な遺跡でもある纒向遺跡から出土したモモの種は、果たして邪馬台国論争に終止符を打つのでしょうか、おそるべし邪馬台国論争、いや、桃論争に今後注視していきましょうか。

 

 

Hello everyone, this is Staff Y.

It seems that some areas have issued heavy rain warnings today, so please pay close attention to news and other information.

 

Many of you know that the description in history textbooks has changed significantly over the last decade or so. Prince Shotoku became Prince Shotoku, and the establishment of the Kamakura Shogunate was from 1192 to 1185. It is a world of history that is often thought to have little change compared to other fields, but as research progresses, new interpretations and new facts are being announced one after another. However, on the other hand, it is also true that there are still many unsolved mysteries in Japanese history.

Among them, the following three major themes are said to be particularly popular and popular. The ancient “Yamatai country”. “Honnoji Incident” during the Warring States period. “Ryoma Sakamoto Darkness” at the end of the Edo period. These mysteries and elucidation itself have a history, and it is really interesting to explore them. This time, let’s update about “Yamatai Kuni” where the information is complicated every time.

Yamatai is one of the countries that existed in ancient Japan and was ruled by the Queen. Although it is mentioned in Chinese history books, it is still unclear where it was in Japan, and various places are making a name for themselves based on various interpretations. It has a long history, and it is said that a full-scale debate about the location of Yamatai began in the latter half of the Edo period, and the controversy continues even after the Meiji Restoration with the participation of Arai Hakuseki and Motoori Norinaga.

It is often divided into the Kinki theory that it was in the Kinki region and the Kyushu theory that it was in the central and northern part of Kyushu. There is no choice but to prove it from the evidence from the excavation survey. In addition, the description of “Wei Shi Yajinden” is not accurate, and the fact that the distance and direction can be read arbitrarily depending on the reading and interpretation may be a factor that heated up the position discussion.

At that time, Japan did not yet have a unified nation, so it is thought that the great tribes were allotted to each place, and the large, medium and small tribes were competing for victory, or repeating merging and merging, and there are such ruins in each place. This has also complicated the Yamatai dispute, but it seems to be recognized as Japan’s longest mystery that various theories have been confused over the past 200 years. I can’t show you all of them here, but I’m sorry to say that there is no decisive factor anyway.

The issue is also divided in what factors can prove that it was Yamatai country, but for example, evidence such as wooden tablets and marks that Himiko exchanged messengers with Wei appears, and it is clear from burial items etc. If there is a grave that can be identified as Himiko’s, it seems that it will be solved by itself, but it would be nice if such relics came out conveniently, but unfortunately such a thing has not been found yet.

This time, a research group of the Dating Research Department of the Institute for Space and Global Environment, Nagoya University investigated the peach seeds excavated in 2009 at the Makimuku site (northwest of Mt. Miwa) in Sakurai City, Nara Prefecture. It turned out that it was a peach seed that was eaten for almost 100 years from 135 to 230 AD, and released an argument that there might have been a Yamatai country that matches the age of this site. That is. The factor is that peach seeds are a new way of thinking.

According to the release of Nagoya University, a large amount of 2800 peach seeds were excavated from the pit of the site of a large building at Makimuku Heritage, 12 of which were measured by radiocarbon dating and 12 of them. Was found to be likely to have been abandoned in the pit in about the same year.

There may be an error due to the length of life of the organism, but since peaches produce fruits every year, the seeds are only a sample for that year, and it seems that it is suitable for radiocarbon dating. I see. So far, radiocarbon dating surveys have not been conducted on the remains of animals and plants excavated from the Makimuku site, earthenware, wood products, etc., and peaches that are well preserved and suitable as annual samples were used. Yet another research group examined two peach species excavated from the same pit and found that they were of the same age.

In oriental civilizations, including Japan, the fruit called peach has long been prized as an object of festivals, beliefs, and spells like apples in the West. Being in China is like studying on a blog before …

Around this time, there is a folkloric debate about peaches, and as with Yamatai, nationalism is involved and it is in a complicated and troublesome state, but the plant itself called peaches is native to China, and peaches are There is no doubt that the peach worship is of Chinese origin, such as the Queen Mother of the West who ate and gained immortality and the legend of Taoyuan Township. The story of throwing a peach at Izanamino Mikoto, who chased Izanagi Nomikoto, in “Kojiki” is also considered to be a depiction from Chinese folklore. It is said that peaches (drupes) have been cultivated in China for more than 6000 years, and it was probably passed on to Japan. It is inferred that it is highly likely that it is the location of Yamatai country because it is linked to the excavation of a large number of peach seeds at Makimuku Heritage and the ages match.

The Makimuku heritage site, which has been thought to be from the 4th century, has been strongly suggested to be from the 3rd century by recent research, and there is a deep-rooted chopstick grave burial mound called Himiko’s grave. Will the peach seeds excavated from the Makimuku heritage site, which is also a transitional site, put an end to the Yamatai dispute? Shall we?

 

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